Методична сторінка



ІІІ. Уроки

Перший урок 2015 -2016 н.р. 

«Ми – нація єдина, твої ми діти, Україно!»
Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу- Україну, продовжити ознайомлення учнів з національними і державними символами, формувати національну свідомість; розвивати пізнавальний інтерес; сприяти вихованню почуття любові до рідного краю.
Обладнання. Карта України,  картки для роботи в групах, державні символи, ілюстрації національних символів, хліб на рушнику, назви сторінок
Хід уроку
1.Орг. момент
Учитель. Вітаю вас діти з початком нового навчального року! Школа радісно зустріла вас чистенькими й затишними приміщеннями, світлими віконцями, спортивними залами і готова турбуватися про вас, відкрити секрети наук, збагатити міцними знаннями, які необхідні в житті кожної людини.
Учень.          Знову школа дітей стрічає,
                    Перше вересня в нас в дворі.
                    Срібно-срібно дзвоник лунає ,
                    Ясне сонечко угорі .
Учениця.     Позбігались до школи діти ,
                    Бо ж до знань усі стежки ведуть .
                    Сміх і радість повсюди , квіти …
                    Світлі класи давно вас ждуть.
Учень.          Знов уроки ,нові предмети ,
                     Добрі друзі ,пісні і сміх.
                     І відкриються знань секрети ,
                     Що їх школа дає для всіх.
Учитель.  Діти ,яке сьогодні свято ?(Відповіді дітей.)
  • Сьогодні в нашій країні свято науки і знань. Свято веселе і чудове ,бо ми живемо у вільній і незалежній державі –Україні, де всі діти й дорослі мають право на навчання, на одержання потрібних знань. У цей вересневий день тисячі дітей і дорослих в Україні сядуть за парти , щоб навчатися .Бо ж ми прийшли у 3 тисячоліття – вік наукового прогресу, коли без знань, без науки не обійтись жодному з нас .Кожен може досягти своїх вершин у житті .Усе це нам дає наша держава.
  • 2.Актуалізація знань
          Сьогодні ми з вами поговоримо про державу, але про яку саме вам підкаже загадка.
               У всіх людей одна святиня ,
               Куди не глянь ,де не спитай ,
               Рідніша їм своя пустиня ,
               Аніж земний в чужині край .
               Їм красить все їх рідний край.
               Нема без кореня рослини ,
               А нас  , людей, без Батьківщини.   
- Про яку святиню говориться у вірші ?(Про Україну)
- Як ми можемо назвати цей вірш ?
- Чим цікаві акровірші?
- Яке слово утворилося?
- Тож про що йтиме мова на нашому уроці?
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогоднішній урок пропоную провести незвичайно,у вигляді усного журналу. Гортаючи сторінки журналу ми закріпимо свої знання про рідну державу , дізнаємось багато нового.
4. Робота з усним журналом
- Кожна людина найбільше любить той край де живе. Кожен пишається своєю рідною землею і завжди говорить про неї тільки найкраще. Пропоную відкрити першу сторінку нашого журналу.
Сторінка «Могутня ріка нашої історії»
Учитель: – Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною
статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За
цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території
України проживають представники понад 100 національностей.
Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського  Cоюзу 1 грудня 1991 року. Україна – унітарна європейська держава. Нашими сусідами є такі країни: Білорусь, Росія, Польща, Молдова, Угорщина, Румунія, Словаччина.Розвиваються рівноправні міждержавні економічні зв’язки.
На жаль, у нас не все гаразд на сьогоднішній день. І багато громадян України у пошуках кращого життя виїздять в інші країни. Загарбники мають наміри порушити кордони України.
З розвитком суспільства до людей прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, де всі люди –  сусіди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному просторі різноманітних культур, релігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу з’явилася толерантності.
Толерантність вміння жити з іншими людьми та іншими ідеями в мирі та злагоді. У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя в Країні кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.

Ведуча. Кожна держава світу має свій герб, прапор та гімн. Це символ держави. В Конституції України у ст. 20 говориться: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України». Символ — грецьке слово, означає «знак».
Про них послухайте легенду.  
  Учень: Давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.                                                                   Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.                                                 Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.                                            А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн. З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
(Демонстрація державних символів України)
Гімн — це найголовніша пісня країни. Для гімну України написані слова, які виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу. їхній автор — український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда мелодія Михайла Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням нашого прекрасного Гімну.


Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.


Наш народ має герб — тризуб. Це старовинний знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю.   Нею  наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу.


Сторінка «Краса і загадковість рідної землі»
Учитель: Україна - це прекрасна, чудова земля, яка простягається на тисячі кілометрів із заходу на схід, на сотні – із півночі на південь.
На такій величезній території й велика різноманітність природи: це гори, низовини, височини, балки і яри і багато-багато великих і малих річок.
Наша Україна розташована в центрі Європи, через усю Україну протікає могутній Дніпро – одна з найбільших річок Європи. На берегах Дніпра розкинувся красень Київ – столиця нашої держави. На заході здіймаються в небо вершини Карпат, а на півдні – Кримські гори. Густі ліси на півночі – це Полісся, далі природні пейзажі переходять у великі степи. Ось така дивовижна природа нашої України.
Перегляд патріотичного пластилінового мультфільму «Твоя країна –Україна»

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
За тобою завше будуть мандрувати
               Очі материнські і білява хата.  (В.Симоненко)
Кожна людина завжди з великою любов'ю і душевним трепетом згадує місце, де народилася, де минуло її дитинство. То вогнище, маленька батьківщина кожної людини, де живуть мама, тато, бабуся, дідусь, сестри, брати. І якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас - вийде наша велика держава Україна.
Народним символом українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Всі вони — наші давні і добрі обереги.
- Зараз ми спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.
Учитель виставляє   українську хату, гніздо лелеки, криниця, лавку, господиню...
- Гніздо я кладу на дах хати. У гніздо посаджу лелеку» і т.д. Біля хати «садить» кущ калини.
- В Україні калина завжди росла біля хати. В народі було прийнято садити кущ калини, коли в сім´ї народжувалась дитина.  Саджає рослини:
Деревій – нескореність,
Ромашка – доброту і ніжність,
Калина – красу та дівочу вроду,
Барвінок – життя,
Любисток – людська відданість,
Чорнобривці – вроду,
Безсмертник – довголіття,
Незабудка – пам’ять,
Ружа – любов.
Наша країна Україна неповторна та своєрідна своєю красою.
РОДИННЕ ВОГНИЩЕ


         Учень.
На світі білому єдине,
Як і дніпрова течія,
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім'я.
Учениця.
В щасливі і в тяжкі години
Куди б наш не стелився шлях —
Не гасне вогнище родинне
В людських запалене серцях.

Сторінка «Звучи, моя мово чарівна»
Учитель: Наступну сторінку нашого уроку-свята ми присвячуємо нашій мелодійній, солов'їній, неповторній українській мові. Мова кожного народу неповторна, українська мова - одна з найбагатших і наймелодійніших мов світу. Не запозичена, не вкрадена ніким. Нізвідки не привезена, а наша Співуча мова, житиме віки.
УКРАЇНСЬКА МОВА


Учень.
Ми є діти українські,
Хлопці та дівчата.
Рідний край наш — Україна,
Рідна мова — українська.

Учениця.
Мова кожного народу
Неповторна і своя,
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші — трелі солов'я.

Учень.
Вивчайте мову українську.
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну.
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.


Дівчата співають пісню «Колискова для України»

Учениця.
Любіть нашу рідну мову,
Беріть до зброї рідне слово.
Ні! Не забули ще слов'яни
Шевченка заклик полум'яний!
Бо вона ж така багата, українська мова!
Неповторна і крилата, і така чудова.
Учень.
Не цурайтесь мови, люди,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово —
Не буде народу.




Сторінка «Золоті імена України»
Учитель: – Слава країни – це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського.

Тарас Григорович Шевченко – український поет, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, автор ілюстрованої історії України.
Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з
фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив
Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна
гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег
Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня
гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і
Олександр Усик (бокс).

Сторінка «Свята моєї Батьківщини»
У державі все повинно бути затверджено, повинен існувати закон, за яким вона існує. Такий закон називається Конституцією. Існує він і у нашій суверенній державі. Конституція (основний Закон України) була прийнята 28 червня 1996 року — цей день став святковим у нашому календарі.
- Які ще державні свята ви знаєте?
1 січня - Новий рік
8 березня – Міжнародний жіночий день
1 і 2 травня - дні міжнародної солідарності трудящих 
9 травня – День Перемоги
28 червня – День Конституції України 
24 серпня День Незалежності України 
 14 жовтня - День захисника України
- Які народні свята ви знаєте? (Різдво Христове, Стрітення, Великдень, Трійця…)
Питання до учнів: Що зазвичай бажають люди одне одному, вітаючи зі святами?         (Щастя, благополуччя, добра, миру).
Учитель: Так, про це мріє кожен.  
Перегляд пластилінового мультфільму «Молитва за Україну»
5. Підсумок уроку
Учитель: Так, трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану  та АТО і заради чого вони  жертвують своїм життям.
Відповіді учнів: свободу, волю, єдинство, незалежність!!!
– Вшануємо пам’ять загиблих  хвилиною мовчання.
Щоб зберегти мир на нашій планеті, в нашій країні, примножити добро і домогтися добробуту для всіх, потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми є, поважати культуру і внутрішній світ інших.
Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.


Учитель:  Любі діти, наш урок добігає кінця. Дякую всім за роботу!

Звучить пісня «Я люблю Україну свою»

Немає коментарів:

Дописати коментар